Rapportage Handleiding | White Label Online Marketing | Indenty

Handleiding

1.    Huisstijl / White Label

Indenty biedt haar rapportages aan in de look en feel van uw eigen bedrijf stuur uw bedrijfslogo en uw huisstijlkleuren op naar service@indenty.nl of direct naar uw partnermanager. U kunt ook per rapportage de kleuren aanpassen.

2.    Dashboard login

Ga naar /partner-login/, vul hier uw gebruikersnaam en wachtwoord in en druk op inloggen.

3.    Dashboard overzicht

In het dashboard ziet u een overzicht met daarin gegevens van uw klanten:

4. Het toevoegen van een nieuwe klant

  • Klik op de  knop of op “Rapportage Bestellen” in het dashboard overzicht
  • Vul de velden in. Denk hierbij aan dat de URL moet beginnen met http:// of https://

*Denkt u hierbij aan de eventuele verbonden kosten betreft het aantal rapportages.

5. Het inzien/delen van de rapportage

  • Klik in het overzicht op de website URL onder het kopje Rapportage (zie de afbeelding). Dit opent de rapportage in een nieuw tabblad.
  • Rechtsboven in de rapportage kunt u de periode waarover gerapporteerd dient te worden aanpassen, wanneer u op het pijltje klikt kunt u de periode aanpassen:
  • Wanneer u op het pijltje klikt kunt u de periode aanpassen naar:
  • Wanneer u de rapportage op de gewenste periode heeft staan zal de rapportage automatisch ververst worden, en zal dus er dus alleen data uit de geselecteerde periode in staan.
  • Delen door middel van de pagina URL
    • Kopieer de link van deze pagina en stuur deze zelf door naar de juiste personen. Deze link begint altijd met https://rapportage.marketing/#/ (zie afbeelding)
  • Delen door middel van een printvriendelijke versie
    • Klik op de 3 verticale punten rechtsboven in de rapportage
    • Klik op Printvriendelijke versie
    • Dit bestand kunt u zelf printen, opsturen naar een klant etc.

5.1 Dashboardweergave

  • Wisselen van weergavemodus
    • Klik op de 3 verticale punten rechtsboven in de rapportage
  • Klik op Dashboard weergave voor de Dashboard weergave
  • De verschillende gekoppelde bronnen staan nu bovenin de balk, door te klikken op de verschillende bronnen kunt u de resultaten van uw andere bronnen bekijken.dashboardmenu
  • De Dashboard weergave kan op volledig scherm worden weergegeven door de “Volledig Scherm” knop naast de datum selector te klikken.
  • De Dashboard weergave kan op dezelfde manier worden gedeeld als de rapportage weergave. Kopieer de link van de pagina en stuur deze zelf door naar de juiste personen. Deze link begint altijd met https://rapportage.marketing/#/ (zie afbeelding)

6. Mail instellingen

  • Klik in het overzicht op Mail onder het kopje Verstuur (zie afbeelding)
  • U kunt hier instellen of u automatisch wilt versturen, indien u dit aanvinkt wordt de rapportage de eerste maandag van de maand verstuurd
  • U kunt zelf de mailopmaak kiezen
    • Het onderwerp van de mail
    • De aanhef
    • De ontvanger(s)
  • Wanneer u op Instellingen opslaan heeft geklikt zal er in het overzicht een groen vinkje in het overzicht komen te staan, dit betekend dat die automatisch wordt verstuurt (zie afbeelding)

7. Rapportage instellingen

7.1 Het koppelen van (nieuwe) bronnen in de rapportage

Bekijk hieronder een instructievideo voor het koppelen van (nieuwe) bronnen. Onder de video staat het stapsgewijs uitgelegd.

  • U opent de Instellingen door in de rapportage op de drie verticale puntjes rechtsboven naast de datumselector te klikken en vervolgens op Wijzig rapportage klikken.
  • U kunt de instellingen ook via het overzicht openen. Klik op Rapportage onder het kopje Instellingen (zie afbeelding)
  • Klik op de bron die u wilt koppelen onder het kopje Data bronnen (zie afbeelding)
  • Hier moet u inloggen bij de desbetreffende bron, gebruik hiervoor de inloggegevens van deze bron. Bijvoorbeeld wilt u Google Analytics koppelen, dan klikt u op Google Analytics koppelen, vervolgens logt u in met het bijbehorende Google Analytics account.
  • Heeft u deze gegevens van uw klant niet of wilt uw klant bepaalde inloggegevens niet afstaan dan kunt u uw klanten zelf de bronnen laten koppelen door middel van een te delen link. Deze link is te vinden onder de te koppelen bronnen. (zie afbeelding)

7.1.1 Het koppelen van Google Sheets in de rapportage

Bekijk hieronder een instructievideo voor het koppelen van Google Sheets. Onder de instructievideo staat het stapsgewijs uitgelegd

  • U opent de Instellingen door in de rapportage op de drie verticale puntjes rechtsboven naast de datumselector te klikken en vervolgens op Wijzig rapportage klikken.
  • U kunt de instellingen ook via het overzicht openen. Klik op Rapportage onder het kopje Instellingen (zie afbeelding)
  • Klik op Google Sheets koppelen (zie afbeelding)
  • Hier moet u inloggen bij Google met uw eigen Google Account
  • Klik op Verstuur (zie afbeelding)
  • Klik op sheet openen (zie afbeelding)
  • Wanneer u iets verandert in de Sheet zal dit direct verandert worden in de rapportages.
  • Onderin de Sheet vindt u de verschillende tabbladen: Headers, KPI, Tabel 1 & Tabel 2. Dit zijn de verschillende widgets in uw rapportage.
    • Bij het kopje Headers kunt u de Titel, Ondertitel & Beschrijving van het hoofdstuk Google Sheets veranderen. 
    • Onder het kopje KPI kunt u kiezen wat er in de verschillende KPI blokken komt te staan
    • Bij de Tabellen 1 & 2, kunt u kiezen wat er in de tabellen komt te staan
    • Denk eraan dat u in de kolommen aan moet geven welk soort gegevens er in de cellen staan dit kan zijn
      • Tekst (geschreven tekst)
      • Getal (alle getallen die geen valuta of percentages zijn)
      • Percentage (of het gaat om percentages, wanneer u dus 2% wilt invullen voert u 0.02 in)
      • Valuta (u hoeft hier zelf geen € bij te zetten, dit gebeurt automatisch)
      • Afbeelding_URL (de link van een afbeelding, deze wordt standaard verkleint voor in de tabel en is dus (nog) niet geschikt voor grote afbeeldingen
  • De Sheet kan geen opmaak overnemen, denk hierbij aan kleuren of lettertypen.
  • Wanneer u niet alle beschikbare KPI nodig heeft kunt u deze leeg laten, deze zullen dan niet weergegeven worden. Bij de tabellen kan dit ook door niet alle kolommen in te vullen.
  • In het deel 7.3 Widgets verbergen / toevoegen van de handleiding ziet u hoe u bepaalde widgets kunt verbergen. Zo kunt u bijvoorbeeld alleen een tabel laten zien, of juist alleen de KPI blokken.

7.3 Hoofdstukvolgorde aanpassen of verbergen

U kunt de volgorde van de gekoppelde bronnen (hoofdstukken) aanpassen door deze te verslepen of een hoofdstuk verbergen door op het vinkje te klikken.

In de voorbeeldafbeelding ziet u de volgorde van de bronnen in de rapportage van boven naar onder: Eerst Google Analytics, dan Zoekmachine optimalisatie (SEO), we zien dat deze verborgen staat (wordt dus niet in de rapportage weergegeven), en vervolgens AdWords.

7.4 Widgets verbergen / toevoegen

Links ziet u de rapportage, de bronnen en de bijbehorende widgets (bijvoorbeeld van de bron Google Analytics, de widget Website verkeer) Wanneer u deze widget wilt verbergen, klikt u op de bijbehorende knop. (zie voorbeeld)

Wanneer u een verborgen widget (weer) wilt toevoegen drukt u op de knop toevoegen.

7.5 Widgets aanpassen

Klik op het knopje SETTINGS bij de widget die u wilt aanpassen

Bij iedere widget kunt u veranderen:

  • Titel (Standaard is dit de widget omschrijving)
  • Ondertitel (Standaard is dit de bron waaruit de data wordt opgehaald)
  • Beschrijving (Standaard is dit een kleine beschrijving van de widget)

Bij sommige widgets kunt u veranderen:

  • Welke KPI’s (Key Performance Indicators) u wilt weergeven. (In het voorbeeld zijn dit bezoekers en weergaves)
  • Welke grafiek u wilt gebruiken, en welke KPI’s u in deze grafiek wilt weergeven. U kunt hier ook Annotaties toevoegen aan de grafieken

Een voorbeeld hieronder:

  • Titel: “Website verkeer”
  • Ondertitel: “Bron: Google Analytics”
  • Beschrijving: “Een overzicht van de bezoekers op uw website”
  • De KPI(’s): ”Bezoekers” en “Paginaweergaves”
  • Grafiektype: “Lijn met vlak”

7.6 Filters

  • Klik op FILTERS in het instellingen menu.
    • U kunt filteren op Google Analytics Segmenten (bijvoorbeeld alleen mobiele gebruikers, of alleen de sessies met conversies). Wanneer u een segment selecteerd worden standaard alle Google Analytics widgets opnieuw geladen met alleen data uit het desbetreffende segment.
    • U kunt per widget kiezen of u het segment wel of niet wilt toepassen, klik op de knop INSTELLINGEN naast de widget die u wilt aanpassen, ga naar BRON, vink het segment hier aan of uit.
    • U kunt ook filteren op Google AdWords Campagnes, door Filter op campagnes aan te vinken kunt u kiezen over welke campagnes gerapporteerd moet worden. Wanneer u één of meerdere campagnes selecteert worden er alleen over deze campagnes data weergegeven.
  • Voor de gevorderde gebruiker is het bij Google Analytics widgets die gebruik maken van een grafiek of tabel mogelijk om zelf filters in te vullen. Zo is het mogelijk data zeer specifiek te filteren, voor meer informatie over de beschikbare filters zie de documentatie van Google of gebruik de Query Explorer. Hieronder een voorbeeld van een filter die alleen website bezoekers uit Duitsland laat zien.
IndentyIndenty Data