Google Mobile First Index: Het is nu tijd voor actie!

Gemiddeld zijn meer dan 50% van alle websitebezoeken plaats vanaf een smartphone of tablet, zijn merendeel van de zoekopdrachten in Google via mobiel en haalde mobiel internet in oktober wereldwijd de desktop in. Om deze groeiende groep op de meest optimale manier te bedienen, heeft Google de Mobile First Index aangekondigd.

Inmiddels is Google langzaamaan begonnen met het uitrollen van de mobile first index bij een klein percentage van zijn gebruikers. De volledige uitrol van de update zal waarschijnlijk nog een aantal maanden op zich laten wachten. Daarom is er een mooie periode om (de website van) uw klanten goed voor te bereiden. Om u een beeld te geven van de consequenties van deze verandering hebben wij hieronder kort uiteengezet welke feiten bekend zijn; maar benoemen we ook een aantal speculaties die de ronde doen.

Wat houdt de Mobile First Index in?

Momenteel kijkt het algoritme van Google wanneer iemand zoekt (zowel mobiel als desktop) naar de desktop index die de Googlebot heeft “gecrawld”. De zoekresultaten worden samengesteld op basis van deze desktop index en laat de zoeker een resultaat zien op basis van de inhoud van de desktop website. Vervolgens kijkt de zoekmachine naar de mobiele signalen die de mobiele crawler heeft gevonden en past de zoekresultaten hierop aan.

Maar Google is inmiddels begonnen met een nieuwe mobile first index. Hierbij wordt bij het bepalen van uw posities in de zoekmachine eerst gekeken naar uw mobiele website. Hoewel de zoekmachine nog bezig is met het finetunen van deze index en aan het testen is met de resultaten; zijn er wel al een aantal tips om de  websites van uw klanten hierop voor te bereiden:

  • Aan een responsive website, waar de content en opmaak hetzelfde zijn op zowel desktop als mobiel hoeft niks te veranderen;
  • Indien een verschil bestaat tussen mobiel en desktop, zijn de volgende aanpassingen aan te raden:
    • Zorg dat er een gestructureerde opmaak aanwezig is op zowel de desktop als mobiele site;
    • De mobiele website dient eveneens te indexeren te zijn door de Google bot;
  • Bij het ontbreken van een mobiele website worden ook desktop websites geïndexeerd; het is echter wel aan te raden om een responsive website te (laten) maken. Houdt hierbij in uw achterhoofd dat een goed functionerende desktop website altijd beter is dan een incomplete mobiel vriendelijke website.

Komt er een “back to top” knop?

Gelijktijdig met het uitrollen van de mobile first index, lijkt de zoekmachine ook andere opties te testen binnen de mobiele zoekresultaten. Er  is namelijk een terug naar boven knop gesignaleerd bij sommige mobiele zoekers. Mocht deze knop een vast plek krijgen in de zoekresultaten, kan deze het zoekgedrag van de consument nog wel eens gaan veranderen. Het vergroot naar onze mening in ieder geval het belang van goede/hoge posities met zowel AdWords als in de organische zoekresultaten.

To do voor uw klanten

Hebben uw klanten een door Indenty gemaakte WordPress website? De door ons ontwikkelde websites zijn altijd responsive en daarmee Mobile First Proof. Mochten er klanten zijn die werken met een door een ander bureau ontworpen website; uw partnermanager kan samen met u analyseren of de website klaar is voor deze veranderingen.

IndentyIndenty Data