Facebook benchmark cijfers en aankondigingen

Belangrijkste cijfers en aankondigingen van Facebook in november

Ultieme benchmark gegevens: het Q3 verslag van Facebook

Het aantal adverteerders en de mate van investeringen in Facebook Advertenties is dit kwartaal toegenomen. Uit cijfers blijkt dat adverteerders gemiddeld elk jaar in het derde kwartaal 45% meer besteden op Facebook (inclusief Instagram en Facebook audiences). Daarnaast blijkt dat he gemiddelde CTR gestegen is met 14% ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is hierbij dat de Facebook CPC (kosten per klik) in vergelijking tot vorig jaar 22% gedaald zijn, waar de CPM (advertentie vertoningen) steeg met 38%.

Indien men kijkt naar kosten en opbrengsten van de diverse advertentie mogelijkheden binnen Facebook; komt dynamische remarketing als winnaar uit de bus. Dit is het Facebook retargeting format dat gebruikers producten toont van websites die men eerder heeft bezocht. De dynamische product advertenties genereren de meeste klikken (42% van alle klikken op advertenties) en 21% van de advertentiekosten op Facebook onder consumenten.

Bij de presentatie van het rapport gaf Facebook aan de komende tijd de focus te leggen op video (advertising). Dit is geen onverwachte ontwikkeling, aangezien video advertising dit jaar groeide met 155%! Daarnaast is sinds mei, het aantal mensen dat live video’s streamed verviervoudigd. Facebook geeft aan dat ondanks dat het bedrijf de focus legt op video adverteren, ze snappen dat een marketing verandering tijd kost. Hierbij haalt men het voorbeeld aan dat de eerste TV commercial ook een persoon toonde die radio advertenties voorlas. Vergelijkbaar, veel van de eerste mobiele video advertenties zijn TV advertenties die op mobiele telefoons vertoond worden.

Ook benadrukt Facebook dat geoptimaliseerde content/advertenties voor een specifiek platform beter presteren; marketeers stemmen dan ook in steeds grotere mate hun advertentie af op mobiel.

De bovenstaande cijfers en uitspraken van Facebook geven een mooie richtlijn voor het handelen binnen Facebook. Waar video adverteren waarschijnlijk veel tijd en verandering vergt; biedt dynamische remarketing op kortere termijn grote kansen.

Aankondigingen veranderingen in Facebook

Facebook gaat de concurrentiestrijd aan met LinkedIn.

Facebook is momenteel aan het testen met vacature advertenties, de technologie die hiervoor gebruikt wordt is al langer beschikbaar.
Het uitgangspunt is hierbij dat de vacatures van bedrijven zichtbaar worden in de newsfeed van Facebook gebruikers. Deze gesponsorde berichten zullen getoond worden met een “Apply now” knop, waarmee direct op de vacature gereageerd kan worden. Het communiceren met de potentiële medewerker verloopt vervolgens via Facebook messenger.

Waarom zou een bedrijf kiezen voor het promoten van een vacature op Facebook in plaats van LinkedIn? Veel Facebook gebruikers geven op hun profiel aan wat hun werk en opleiding is, hierdoor kan targeting zeer specifiek gebeuren. Daarnaast is het bereik van Facebook met 1,79 miljard gebruikers veel groter. Maar uiteraard moet de tijd uitwijzen of het op Facebook plaatsen van dergelijke advertenties het gewenste resultaat zal hebben. Het termijn waarmee deze vorm van advertenties beschikbaar worden is nog niet bekend. Zodra deze formats beschikbaar worden in Nederland zullen wij de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en u op de hoogte houden van de resultaten.

Facebook messaging adverteren is nu mogelijk.

Onze Peter de Witte zag het al langer aankomen; hij onderzocht de toepassingen van instant messaging als webwinkel. U vindt zijn bevindingen in de whitepaper die wij vorige maand met u deelden.

Facebook heeft het deze maand officieel mogelijk gemaakt om te adverteren via Facebook Messenger. De advertenties kunnen echter wel alleen vertoond/verstuurd worden aan mensen die een lopende conversatie met uw bedrijf hebben geopend; daarnaast mogen gesponsorde berichten slechts één foto en link bevatten. Vanwege deze beperkingen lanceert Facebook gelijktijdig een advertentie format die gefocust is op het starten van een conversatie met een bedrijf via Facebook Messenger. De adverteerder moet betalen voor advertentie impressies, zelfs als de betreffende persoon het gesponsorde bericht nooit opent. Om het aantal conversaties te vergroten kunnen bedrijven Facebook messenger ook integreren op de website. Hierbij is het uitgangspunt dat (potentiële) klanten via deze weg berichten over bijvoorbeeld bezorging en producten kunnen ontvangen. Daarbij kunnen bedrijven ervoor kiezen standaard een gesprek te beginnen; of dit aan de bezoeker over te laten.

IndentyIndenty Data