Ondersteunende conversies | White label online marketing | Indenty

Ondersteunende conversies

Wat zijn ondersteunende conversies? Hieronder een voorbeeld:
– Dinsdagmiddag: via een Google AdWords advertentie komt Peter terecht in een webshop, hij bekijkt een aantal pagina’s en producten alleen plaatst geen bestelling.
– Dinsdagavond: Peter vertelt zijn vrienden over de webshop, één van zijn vrienden zegt dat hij positieve ervaringen heeft met de webshop. Peter besluit direct naar de website te gaan en zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
– Donderdagmiddag: Peter ontvangt een nieuwsbrief met daarin een actie voor het product waar hij interesse in heeft. Hij klikt op de link naar de website en bestelt het product.

Op het moment dat we nu naar de behaalde doelen (conversies) kijken in Google Analytics, zal er staan dat de bron e-mail (nieuwsbrief) een conversie heeft, de conversie wordt dus volledig toegekend aan het medium E-Mail. Als webshop beheerder zou u nu kunnen denken dat uw AdWords advertenties niets hebben opgeleverd, u ziet hier namelijk geen conversies staan.

Maar als we terugkijken naar het voorbeeld zien we dat de eerste stap was: het klikken op uw AdWords advertentie. Zou de conversie ook behaald zijn zonder deze advertentie? Waarschijnlijk niet. Deze stappen worden ook wel conversiepaden genoemd, in het voorbeeld was het conversiepad : Paid Search (Google AdWords) > Direct (Peter ging direct naar uw webshop URL) > E-Mail (de nieuwsbrief).

Zo ziet u dat de Google AdWords advertentie wel degelijk invloed heeft gehad op de uiteindelijke conversie, dit noemen we een ondersteunende conversie.
Er zijn veel verschillende conversiepaden, is een bezoeker eerst via organische zoekopdrachten op de website terecht gekomen of eerst via een advertentie? Is er na 2 stappen al wat besteld of pas na 5 stappen? De stappen die in conversiepaden kunnen voorkomen zijn:

  • Direct (mensen vullen zelf de website URL in)
  • Paid Search (Google AdWords, Bing Ads)
  • Organic Search (Zoekmachines)
  • Referral (Een verwijzing van een andere site)
  • E-mail (Nieuwsbrief)
  • Display-Advertenties (een advertentiebanner)

In de rapportage ziet u een overzicht van alle ondersteunende conversies, het totaal aantal ondersteunende conversies per bron , en wat de beste conversiepaden waren. Zo kunt u eenvoudig aan de klant laten zien wat het effect van de verschillende bronnen zijn op de behaalde conversies.

IndentyIndenty Data