De belangrijkste Google ontwikkelingen in oktober

De belangrijkste Google updates:

(Oktober 2016)

Google’s algoritme is gebaseerd op meer dan 200 unieke aspecten op basis waarvan de ranking van een website in de zoekresultaten wordt bepaald (bijv. content en PageRank). Dat Google dit algoritme constant update, is algemeen bekend en afgelopen maand is geen uitzondering! In deze blog vindt u de belangrijkste Google aankondigingen en updates (Penguin & Possum) van de afgelopen maand. Hierbij wordt uitgelicht welke kansen deze ontwikkelingen uw klanten kan bieden.


Google aankondiging:
Aparte index voor mobiel en desktop binnen een aantal maanden

Binnen een aantal maanden zal Google een aparte index (database) voor mobiele zoekresultaten lanceren. Deze mobiele index zal door Google beschouwd gaan worden als leidend bij het tonen van zoekresultaten. De desktop index zal blijven bestaan, maar minder frequent worden geüpdatet. Dit nieuws werd door Gary Illyes (webmaster Trend Analyst bij Google) aangekondigd op Pubcon.

Deze ontwikkeling ligt in lijn met eerdere updates en aankondigingen. In 2015 werd het zoekalgoritme van Google zo aangepast dat mobiel vriendelijke websites voorrang krijgen in de zoekresultaten. Een recenter voorbeeld is de update afgelopen augustus, waarna niet langer een “mobiel vriendelijk” label werd weergegeven in de zoekresultaten. Verklaring vanuit Google: iedereen hoort inmiddels over een mobiel vriendelijke website te beschikken.

Het is nog onduidelijk hoe de mobiele index gaat werken. Zal deze index alleen mobiel vriendelijke content tonen? Zal de desktop index nauwelijks meer geüpdatet worden? Zodra er meer informatie beschikbaar komt zullen wij meteen berichten!


Google Penguin update:
Goede content en intelligente lintbuilding wordt nog belangrijker

De eerste Penguin Update heeft Google in 2012 voor zijn algoritme gelanceerd. Doel van deze update was om websites te betrappen die op een onnatuurlijke wijze populariteit verkregen. Dit deden bureaus destijds bijvoorbeeld door het kopen van links of door linknetwerken aan te leggen. Penguin is dus specifiek bedoeld om over-optimalisatie (spam) van websites tegen te gaan.  Afgelopen maand is Google begonnen met de zesde update van dit specifieke algoritme, namelijk: Penguin 4.0.

De belangrijkste doorgevoerde wijzigingen met deze update zijn:

  • Penguin is vanaf nu geïntegreerd in het algemene algoritme van Google. Dit betekend dat de update  niet meer periodiek wordt gelanceerd, maar real-time draait.
  • Op basis van spam signalen wordt de ranking in Google bepaald, niet langer wordt de gehele website bestraft wanneer spam wordt gedetecteerd.

Wat heeft dit tot gevolg voor u als partners en uw klanten?

Maken uw klanten al gebruik van onze SEO dienstverlening? Dan hoeft u niet te vrezen voor grote schommelingen in hun posities! Mochten uw klanten echter nog niet een SEO geoptimaliseerde website hebben biedt deze update zeker kansen. De wijze waarop Indenty linkbuilding toepast en website content optimaliseert wordt namelijk ook na de Penguin update door Google beloond met  hogere posities.


Google Possum update:
De fysieke locatie van de zoeker wordt nog belangrijker dan voorheen!

Lokale zoekmachine marketing is al lange tijd een onderwerp van gesprek. Met de Possum update heeft Google het onderwerp echter nog hoger op de agenda gezet. Waar vroeger nog veelal de zoekresultaten werden gedomineerd door grote partijen, gaat de locatie van het bedrijf en de zoeker een (nog) grotere rol spelen bij de ranking. Deze algoritme update kan positieve gevolgen hebben voor de ranking van kleinere lokale bedrijven. Het is dan ook noodzakelijk om een bedrijf online zo te positioneren dat deze beter zichtbaar is voor het lokale publiek.

Door de Possum update wordt de locatie van een bedrijf ten opzichte van de zoeker een nog belangrijkere ranking factor.  Google vervolgd hiermee hun strategie om generieke en lokale resultaten steeds verder te vermengen. De update is bedoeld om grote spelers zoals Bol.com en Amazon niet langer het alleen recht te geven op topposities bij product gerelateerde zoektermen. Deze posities bereiken ze vaak kan vaak, simpel omdat ze groot zijn en een prominente rol hebben binnen de gedachtegang van de consument.

Betekend dit dan dat een landelijke operator niet langer in de zoekresultaten te zien is? Natuurlijk niet! Google gebruikt filters om bedrijven te belonen die niet fysiek dicht bij zoekers zijn maar die hun locatie data en content in vergelijking tot andere websites beter hebben ingericht.

Wat heeft dit voor gevolg voor u als partner en uw klanten?

Deze update biedt grote kansen voor uw klanten die beschikken over een fysieke locatie! Door specifiek de focus te leggen op lokale vindbaarheid bij online inspanningen, bereikt uw klant zijn meest relevante doelgroep.

IndentyIndenty Data